آیا ذخیره محدود بیتکوین می‌تواند باعث افزایش قیمت آن شود؟

بیتکوین برخلاف ارزهای فیات به‌دست دولت و بانک مرکزی اداره نمی‌شود، بنابراین، واضح است که فرآیند خرید آن نیز نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام متفاوت است. اما نکته‌ای که در بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه داشت نوسانات قیمتی در مقایسه با ارزهای فیات است. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به‌دنبال آن هستند که عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیتکوین را کشف کنند تا با توجه به آن‌ها در مسیر سرمایه‌گذاری خود تصمیمات بهتری بگیرند. موجودی محدود بیتکوین یکی از مهم‌ترین عواملی است که تأثیر بسیار زیادی بر قیمت بیتکوین می‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2140، آخرین کوین پروژه بیتکوین استخراج خواهد شد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ذخیره محدود بیتکوین می‌تواند منجر به رشد قیمت آن شود؟ پاسخ به‌شدت مثبت است! پیش از بررسی این موضوع، قصد داریم چگونگی ذخیره ارزش بیتکوین، ارزش ذاتی بیتکوین و عوامل مؤثر بر قیمت آن را بررسی کنیم. در ضمن، اگر در ابتدای مسیر سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال هستید و قصد خرید ارز دیجیتال (Tabdeal.org)دارید کلیک کنید.

ذخیره ارزش در بیتکوین به چه صورت است؟

زمانی‌که بیتکوین برای اولین بار معرفی شد و انتشار یافت، لقب طلای دیجیتال را به خود اختصاص داد. سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا بیتکوین پشتوانه طلا دارد؟ پاسخ این سؤال منفی است. دلیل لقبی که بیتکوین دارد آن است که این ارز دیجیتال نسبت به سایر دارایی‌های دیجیتال متفاوت است. در چند سال‌ گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران به این باور رسیدند که بیتکوین شایسته لقب «طلای دیجیتال» است. امروز، یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش‌های ذخیره سرمایه، ذخیره ارزش بیتکوین است؛ چراکه نقاط‌ضعف سایر روش‌ها را ندارد. همچنین با گذر زمان ارزش آن کاهش نمی‌یابد. البته ناگفته نماند که تا به امروز، قیمت بیتکوین نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. شاید درک این موضوع سخت باشد که یک دارایی در عرض یک روز بتواند 20 درصد افت قیمت داشته باشد. بااین‌حال، بیتکوین همچنان به‌عنوان مطمئن‌ترین راه سرمایه‌‌گذاری تلقی می‌شود. در ادامه مقاله به ارزش ذاتی بیتکوین می‌پردازیم.

ارزش ذاتی ارز دیجیتال بیتکوین

قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که بیتکوین نسبت به ارزهای فیات متفاوت است و هیچ نهاد، دولت و فرد خاصی آن را تولید نمی‌کند. بااین‌حال، فرآیند تولید، ذخیره و انجام تراکنش‌های بیتکوین مستلزم شبکه‌ای از کاربران است که بر اساس قوانین کریپتوگرافیک در بلاکچین فعالیت کنند. در این صورت، سرمایه‌گذاران برای انجام و نهایی کردن تراکنش‌های خود، به هر واسطه و شخص دیگری بی‌نیاز خواهند بود. از آن‌جایی‌که شبکه‌ بیتکوین همتا به همتا است، هیچ‌یک از قوانین، چارچوب‌ها و محدودیت‌های حاکم بر معاملات عادی در شبکه بیتکوین وجود ندارد. حال ممکن است بپرسید ارزش ذاتی بیتکوین چگونه تعیین می‌شود؟ یکی از مواردی که باعث افزایش ارزش و رشد بیتکوین می‌شود، راه‌اندازی و گسترش کسب‌وکارهایی است که از بیتکوین به‌عنوان روش پرداخت استفاده می‌کنند. البته ناگفته نماند که هکرهای زیادی برای بیتکوین دام پهن کرده‌اند. از طرفی نیز قیمت بیتکوین تابه‌حال نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. حتی زمانی‌که بیتکوین به بالاترین قیمت تاریخی خود دست یافت با چالش‌هایی روبه‌رو بود. یکی از این چالش‌ها پاسخ به این‌ سؤال بود که عوامل مؤثر بر قیمت بیتکوین دقیقاً کدامند؟ تمامی عوامل مؤثر بر قیمت این ارز دیجیتال، مانند عرضه و تقاضا، در تعیین قیمت بیتکوین تأثیر دارند و آن را دستخوش تغییراتی می‌کنند. عرضه و تقاضا این‌گونه تأثیرگذار است که اگر تعداد خریداران بیتکوین افزایش یابد، ارزش آن نیز بیشتر می‌شود، اما هرچه فروشندگان بیشتر و بیشتر شوند، قیمت این ارز دیجیتال سقوطی آزاد را تجربه خواهد کرد! جالب است بدانید که عرضه و تقاضا تنها عامل مؤثر بر قیمت بیتکوین نیست، بلکه ترکیبی از عوامل روند حرکتی قیمت بیتکوین را تعیین می‌کنند. بیتکوین به‌دلایل متعددی در تاریخچه قیمت خود نوسانات بسیاری را تجربه کرده است. درک این دلایل به معامله‌گران کمک می‌کند تا شناخت بیشتری نسبت به بیتکوین پیدا کنند، از تاریخ درس بگیرند و در نهایت تصمیمات بهتری در ادامه مسیر سرمایه‌گذاری خود بگیرند. در ادامه همراه ما باشید تا عوامل مؤثر بر قیمت بیتکوین را بررسی کنیم.

عوامل مؤثر بر قیمت بیتکوین کدامند؟

از آن‌جایی‌که هیچ نهاد و یا سازمان دولتی ارز دیجیتال بیتکوین را تولید نمی‌کند، ابزارهای سیاست ارزی، نرخ تورم و معیارهای رشد اقتصادی که معمولاً بر قیمت دارایی‌ها تأثیر می‌گذارند، تأثیری در تعیین قیمت بیتکوین نخواهند داشت. از همین رو، سرمایه‌گذاران اغلب به‌منظور حفظ و ذخیره ارزش سرمایه خود بیتکوین خریداری می‌کنند. پس چه عواملی پشت پرده قیمت بیتکوین نشسته‌اند؟ چطور می‌توان به این موضوع دست یافت که روند صعودی یا نزولی قیمت بیتکوین چه زمان رخ می‌دهد و برای چه مدتی ادامه خواهد داشت؟ چنین سؤالاتی برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران اهمیت بسیاری دارد، چراکه اطلاع از آن‌ها همانا و کسب سود بیشتر همانا! در بخش زیر عوامل مؤثر بر قیمت بیکوین را مشاهده می‌کنید.
  • میزان تقاضای بازار ارزهای دیجیتال و موجودی بیتکوین
  • هزینه تولید یک بیتکوین در فرآیند استخراج
  • تعداد رقبای موجود در بازار ارزهای دیجیتال
  • قوانین دولتی کشورها در رابطه با خریدوفروش و به‌کارگیری بیتکوین
  • شبکه‌های اجتماعی و اخبار

ذخیره محدود بیتکوین چه‌تأثیری در قیمت آن دارد؟

ذخیره محدود بیتکوین قیمت آن را به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش می‌دهد! کتی وود، مدیرعامل شرکت آرک اینوست (ARK Invest)، باور دارد که با توجه به تقاضای روزافزون و ذخیره محدود بیتکوین، ارزش آن روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. وود در یک ویدیوی جدید اظهار داشت که ارزش فعلی بازار بیتکوین که حدود ۱ تریلیون دلار است نسبت به ارزیابی احتمالی آن در آینده مقداری ناچیز است. اگر به تمام تقاضای بالقوه نسبت به عرضه محدود توجه داشته باشیم، در طولانی‌مدت اعدادی باورنکردنی را مشاهده خواهیم کرد. این اول راه است! یک تریلیون دلار در مقایسه با هدف نهایی بسیار ناچیز است. به‌منظور اثبات افزایش تقاضا، مدیرعامل آرک اینوست اظهار کرده‌ است که شرکت‌های متعددی بیتکوین را به ترازنامه خود اضافه کرده‌اند. وود اظهار داشت: «به‌نظر من، شگفت‌انگیزترین تحول اخیر و پیش‌بینی‌ناپذیرترین اتفاقی که هنگام نوشتن گزارش مؤسساتی خود شاهد بودیم، آن است که هم‌اکنون شرکت‌ها پول نقد خود را به بیتکوین تبدیل می‌کنند. اطلاع داریم که شرکت اسکوئر (Square) و تسلا این قدم را برداشته‌اند. در حال حاضر، شرکت مایکرو استراتژی (MicroStrategy) قصد دارد کسب‌وکار خود را در همین زمینه تعریف کند.» وود مدعی است که بیتکوین «اولین و جدیدترین دارایی» در ۵۰۰ سال اخیر است که به‌دلیل ارتباط کمی که با سایر دارایی‌ها دارد، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. همبستگی بازدهی با سایر انواع دارایی‌ها بسیار کم است. بنابراین، می‌توان گفت که بیتکوین دقیقاً همان چیزی است که هر سرمایه‌گذاری به‌دنبال آن است، یعنی دارایی‌ غیرمتمرکز و مستقل. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، درزمینه عوامل مؤثر بر قیمت بیتکوین و همچنین تأثیر ذخیره محدود بیتکوین بر قیمت آن اطلاعات کافی کسب کرده باشید.
دانلود فیلم به تفکیک سال انتشار