نرم افزار متاتریدر چیست و انواع کاربرد پلتفرم های معاملاتی

فضای پر رقابت این روزهای ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که کسب و کار درست در این عرصه سود خوبی را متوجه کاربرانش می‌کند و به همین دلیل، روش‌های خرید و فروش رمزارزها و انجام معاملات ارز دیجیتال پربحث‌ترین موضوعات این روزها هستند. شاید به همین دلیلی هم باشد که این روزها با افراد زیادی مواجه هستیم که به دنبال لیست کامل قیمت ارز دیجیتال (تبدیل) و رصد نوسانات قیمتی هستند و به کار «ترید» می‌پردازند.

ترید یا معاملات ارز دیجیتال به معنی خرید و فروش بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال در بستر بلاک چین است که به منظور کسب سود انجام می‌شود. در این نوع معاملات، مقدار معینی بیت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر بین کاربران رد و بدل می‌شود. به نوعی، تریدکردن و بحث سرمایه‌گذاری در حوزۀ ارزهای دیجیتال و خرید و فروش رمزارز می‌تواند مهم‌ترین فعالیت هم در دنیای رمزارزها باشد.

حال اگر کسی بخواهد تریدر باشد و در این حوزه کار کند، چه ابزارهایی را می‌تواند در اختیار بگیرد؟ اینجا همان جایی است که صحبت از نرم افزارها و پلت‌فرم های معاملاتی به میان می‌آید. 

همراه ما تا پایان این مقاله باشید تا درمورد این پلت‌فرم ها صحبت کنیم و معروف‌ترین آن یعنی «متاتریدر» را به شما معرفی کنیم. بیایید از اول شروع کنیم. از تعریف یک پلت‌فرم معاملاتی ارز دیجیتال.

پلتفرم های معاملاتی

 

در امور مالی، یک پلت‌فرم معاملات الکترونیکی که به عنوان پلت‌فرم معاملات آنلاین نیز شناخته می‌شود، یک برنامه نرم افزاری کامپیوتری است که می‌تواند به منظور سفارش محصولات مالی از طریق شبکه و با یک واسطۀ مالی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات مختلفی را می‌توان توسط پلت‌فرم معاملاتی، چه از طریق یک شبکه ارتباطی و یک واسطه مالی و چه مستقیماً بین شرکت‌کنندگان و یا اعضای پلت‌فرم معاملاتی معامله کرد. این محصولات می‌توانند شامل سهام، اوراق قرضه، ارز، کالا، و یا مشتقات آن‌ها باشند و واسطه‌هایی هم که دست‌اندر کار هستند، می‌توانند کارگزاران، بازارسازان، بانک‌های سرمایه‌گذاری و یا بورس اوراق بهادار باشند.

نکته مهم در رابطه با پلت‌فرم های معاملات الکترونیکی این است که به کاربران اجازه می‌دهند تا تجارت الکترونیکی را در هر مکانی انجام دهند و برخلاف تجارت سنتی، این نوع معاملات با استفاده از دادوستد باز و معاملات تلفنی هم انجام‌پذیر هستند. برای آشنایی بیشتر، میتوانید لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی را بررسی کنید.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات تنها از اصطلاح پلتفرم معاملاتی در رابطه با نرم افزارهای معاملاتی نیز استفاده می‌شود.

متاتریدر (Meta Trader) چیست؟

حال از بحث پلت‌فرم های معاملاتی فراتر می‌رویم و یکی از محبوب‌ترین های این حوزه را معرفی می‌کنیم: پلت‌فرم متاتریدر.

این پلت‌فرم یکی از مهم‌ترین گزینه ها در میان پلت‌فرم های معاملاتی است که به طور گسترده‌ای توسط تریدرهای ارزهای دیجیتال و فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طول این سال‌ها خدمات زیادی را به آن‌ها عرضه کرده است.

پلت‌فرم متاتریدر در واقع یک پل بین کاربران و بازارهای معاملاتی بوده و غنی از امکاناتی است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های معاملاتی، نظیر ترسیم نمودار و تجزیه و تحلیل فنی، نظارت بر بازارها، و خودکار کردن معاملات از طریق مشاوران متخصص را انجام دهند.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به متاتریدر نگاهی بیندازیم، باید گفت که در حال حاضر دو نسخه از پلتفرم آن موجود است:

  • متاتریدر 4: که در دسکتاپ، موبایل و وب موجود است
  • متاتریدر 5:  که آن هم در دسکتاپ، موبایل و وب موجود است

از آنجایی که انجام سریع معاملات و اجرای فوری آن‌ها، فاکتورهای مهمی هستند که در هنگام معامله لحاظ می‌شوند، باید گفت که انتخاب هر کدام از پلتفرم‌های متاتریدر، تاخیری در سرعت عملکرد کامپیوتر شما ایجاد نمی‌کنند، چرا که نرم‌افزار متاتریدر سبک بوده و سیستم‌های شما را با حجم بارگذاری‌شده مواجه نمی‌کنند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که نرم‌افزار متاتریدر برای دانلود و استفاده رایگان است.

 متاتریدر 4

در تعریف متاتریدر 4 در ویکی پدیا آمده است:

متاتریدر 4 که با نام MT4 نیز شناخته می‌شود، یک پلتفرم تجارت الکترونیکی است که توسط MetaQuotes  توسعه یافته و در سال 2005 منتشر شده است. این نرم افزار دارای مجوز برای کارگزاران ارزی است که آن را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

متاتریدر 4 از دو بخش مشتری و سرور تشکیل شده است. مؤلفه سرور توسط کارگزار اجرا می‌شود و نرم افزار مشتری در اختیار مشتریان کارگزاری قرار می‌گیرد که از آن برای مشاهدۀ قیمت‌ها و نمودارهای پخش زنده، ثبت سفارش و مدیریت حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

متاتریدر 4 در مقابل متاتریدر 5

به صورت کلی، متاتریدر 4 یک پلت‌فرم عالی برای تریدرهای فارکس در نظر گرفته می‌شود اما اخیرا متاتریدر 5 هم راه اندازی شده است که البته تفاوت چندانی با نمونه اولیه متاتریدر 4 ندارد، تنها اینکه سیستم‌های نموداری پیشرفته‌تر و همچنین ابزارهای تحلیلی عمیق‌تری را ارائه می‌دهد و همچنین شما می‌توانید ارزهای رمزنگاری‌شده خود را سریع‌تر در متاتریدر 5 معامله کنید. بنابراین، چنانچه هر یک از این عملکردها جذابیت بیشتری برای شما جذابیت دارد، می‌توانید دست به انتخاب متاتریدر 5 بزنید. هرچند که همچنان متاتریدر 4 پرکاربردترین و پربارترین پلت‌فرم موجود در بازار است.

 

کاربرد پلت‌فرم های معاملاتی

در بخش قبلی از متاتریدر و انواع آن گفتیم. حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصولا آیا حضور پلت‌فرم‌های معاملاتی ضروری است و اینکه چه کاربردهایی دارند.

باید گفت که هدف اولیه یک پلت‌فرم‌ معاملاتی، مدیریت ریسک و افزایش سودآوری در محیط بازار است که این نوع پلت‌فرم‌ ها این کار را با اصلاح پارامترهای مختلف در هر قانون سیستم و به منظور بهینه‌سازی سطوح ریسک و پاداش انجام می‌دهد.

از طرفی هم داد و ستد برروی این پلت‌فرم‌ ها با سرمایه‌گذاری های مرسوم متفاوت است چرا که داد و ستدهای روی پلتفرم که شامل معاملات مکرری نظیر خرید و فروش سهام، کالاها، جفت ارز یا سایر ابزارها می‌شوند، هدف تولید بازدهی را دنبال می‌کنند که عملکرد بهتری از خرید و سرمایه‌گذاری دارد. در واقع، باوجود اینکه سرمایه‌گذاران ممکن است به بازده سالانه 10 تا 15 درصد رضایت داشته باشند، تریدرها ممکن است هر ماه به دنبال بازدهی 10 درصدی باشند.

نکته مهم دیگر در کارابودن پلت‌فرم‌های معاملاتی این است که این پلت‌فرم‌ها، به جای استفاده از حدسیات و یا تخمین‌های حاصل از آموزش، از قوانین از پیش تعریف‌شده پیروی می‌کنند و این یک مزیت اصلی برای آن‌هاست.

سخن آخر

پُرواضح است که پلت‌فرم‌ های معاملاتی نقش مهمی را در امر خرید و فروش و به طور کلی ترید ارزهای دیجیتال بازی می‌کنند. این پلت‌فرم‌ ها امروزه در قالب صرافی های ارز دیجیتال معتبر هم ایفای نقش می‌کنند که بخصوص در ایران تحت نظارت بانک مرکزی هستند و از صرافی‌هایی چون: تبدیل، نوبیتکس، آبان تتر و اکسیر می‌توان نام برد. امکان ترید برروی این پلت‌فرم های معاملاتی می‌تواند درگاه ورود تریدرها به فضای کسب و کار و همچنین در اختیار داشتن امکاناتی فراوان باشد. از همین رو، این مقاله به شرح کارایی و علمکرد پلت‌فرم‌ های معاملاتی پرداخته و یکی از محبوب‌ترین های این حوزه یعنی متاتریدر را معرفی کرده است. امیدواریم توانسته باشد به خوبی نحوه کار این پلت‌فرم‌ ها و ضرورت حضورشان را در فضای تجارت رمزارز شرح دهد. 

 

منابع

 

www.investinganswers.com

 

دانلود فیلم به تفکیک سال انتشار