کار در کانادا

کار در کانادا

کانادا کشوری آزاد، پویا و مملو از فرصت‌های شغلی است که مقصد بسیاری از متقاضیان است. اگر بخواهید به کانادا مهاجرت کرده و در آن کشور زندگی کنید بدون شک باید در این کشور مشغولیت کاری داشته باشید.

بازارهای کاری کانادا بسیار گسترده هستند و تقریباً تمامی صنایع روز دنیا در این کشور فعالیت دارند. به‌علاوه، سیاست‌های توسعه‌ی اقتصاد کانادا در دهه‌های اخیر بسیار موفق بوده‌اند و باعث رشد اقتصادی قابل‌توجه، تولید مشاغل فراوان و به همین واسطه، جذب نیروهای کاری گسترده از مهاجرین خارجی شده‌اند.

اما برای ورود به بازارهای کاری کشور کانادا باید شناخت کافی از صنایع کانادا، فرهنگ کار در کانادا و نکات بسیاری دیگر که منجر به موفقیت در کاریابی در کانادا می‌شوند داشت. پیش از هر اقدام مهاجرتی، لازم است تحقیقات گسترده‌ای برای بازار هدف خود داشته باشید و برنامه‌ای بلندمدت کاری برای خود تدوین کنید.

شناختن بازارهای کاری و صنایع کانادا

شما به ‌احتمال زیاد نمی‌توانید در منطقه‌ای که دمای هوا به‌ندرت از صفر درجه بالاتر می‌رود بستنی‌فروشی موفقی احداث کنید. اگر شهر یا منطقه‌ای از نیروی کاری پرستاران و پزشکان اشباع‌شده باشد احتمال پیدا کردن کار برای شما خیلی سخت خواهد بود.

اگر تخصص شما در حوزه‌ی مهندسی بوده اما تکنیک‌هایی که در آن‌ها تجربه‌ی کاری دارید از صنعت موجود در کانادا عقب‌تر باشد پیدا کردن شغل برای شما قدری دشوار خواهد بود. برعکس، اگر محدوده‌ای نیاز وافر به مهندس و کارکنان بخش صنعت عمران داشته باشد و شما تخصص و تجربه‌ی کاری متناسب را داشته باشید، فرش قرمز پیش پای شما پهن خواهد بود. و یا اینکه اگر فعالیت فرهنگی و هنری شما مورد تائید مراکز فرهنگی و هنری و دانشگاه‌ های کانادا واقع شود، به‌احتمال‌زیاد شغل خوبی منتظر شما خواهد بود.

منظور ما از بیان این مثال‌ها توضیح این حقیقت است که شما باید جریان‌های اقتصادی، وضعیت بازار کار کانادا و صنایع کانادا را بشناسید و خود را به‌عنوان یک مهاجر و متقاضی کار در کانادا با آن تطبیق دهید. شما باید شرایطی را، حداقل در مورد تخصص کاری خود، بشناسید و طوری خود را برای بازار کار کانادا آماده کنید که به‌محض ورود به کانادا بتوانید جذب بازار کار شوید.

بازارهای کاری در کشور کانادا

شما باید مشاغل موردنیاز کانادا را بشناسید و لیست‌های نیازمندی‌های نیروهای انسانی کانادا را از سایت ادارات مهاجرتی کانادا مطالعه نمایید. دقت نمایید این لیست‌ها ثابت نبوده و به‌صورت فصلی یا سالانه تغییر می‌کنند. همین‌طور در نظر داشته باشید که در سال اخیر، با توجه به‌پیش آمد بحران کرونا در دنیا، مشاغل و بازارهای کار در کانادا دستخوش تغییرات فراوانی شده است که مطالعه‌ی به‌روز خود را نیاز خواهد داشت.

مشاغل مورد نیاز و پردرآمد در کانادا

داشتن مهارت و گذراندن آموزش برای اخذ یک فرصت شغلی در کانادا بسیار حیاتی است و لازم است شما مهارت‌های موردنیاز بازارهای کاری کانادا را استخراج کرده و بدانید که کارفرمایان از شما چه چیزی می‌خواهند.

درهرصورت شما جایی استخدام خواهید شد که بتوانید برای کارفرما مفید واقع شوید. بنابراین تخصص خود و آموزش‌های لازم را چاشنی کار کنید تا یک رزومه‌ی جذاب برای کارفرماهای کانادایی ارسال کنید. رزومه‌ی شما باید به‌گونه‌ای باشد که کارفرما نتواند به راحتی از آن بگذرد.

اما چه مشاغلی در کانادا داغ‌ترین بازار را دارند و با انتخاب آن مشاغل، می‌توان احتمال دریافت کار و درآمد بالا را برای خود افزایش داد؟ در ادامه متن با تراست همراه باشید تا شما را با این مشاغل بیشتر آشنا کنیم.

  • مدیران فروش و بازاریابی در کانادا
  • نمایندگان فروش در کانادا
  • مشاورین مدیریت کسب و کار در کانادا
  • شرکت های کنترل پروژه در کانادا
  • مهندس هوافضا و هواپیمایی در کانادا
  • تحلیلگران تجاری در کانادا
  • حسابداران و حسابرسان در کانادا
  • دستیاران اداری در کانادا
  • مدیر پروژه فناوری اطلاعات در کانادا
  • مهندسان کامپیوتر و نرم‌افزار در کانادا 

دیگر مشاغل پرطرفدار کانادا

لیست فوق مشاغل با نیازمندی و دستمزد بالا در کانادا را نشان می‌داد، اما نگران نباشید، این‌ها تنها مشاغل موردنیاز در کانادا نیستند و دستمزد بالای این مشاغل به معنی پایین بودن مزایای سایر مشاغل نیست. در زیر تعدادی دیگر از مشاغل موردنیاز کانادا نشان داده می‌شوند که برای آن‌ها در بازارهای کانادا فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد.

  • مهندسین برق
  • مهندسین مکانیک
  • راننده ترانزیت و باربری
  • تکنسین صنعتی
  • جوشکار
  • مربی کالج یا فنی حرفه‌ای
  • داروساز
  • روانشناس
  • پزشک خانواده
  • پرستاران و توانبخشان
  • خلبان و کارمندان هواپیمایی

تا اینجا اطلاعاتی مختصر در مورد بازارهای هدف شما در کانادا را مرور کردیم. هدف ما تا اینجای کار، نشان دادن این موضوع بود که فاز اول برنامه‌ریزی برای کار در کانادا، شناخت بازار کار مرتبط با رشته شما است.

به خاطر داشته باشید که هرچقدر زمان برای جستجو و تحقیق در این مرحله صرف کنید، برنامه‌ی کاریتان در کانادا مسیر بهتری خواهد گرفت و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. با تمامی این اوصاف، می‌رسیم به مرحله‌ی دوم تحقیقات پیش از سفر شما که عبارت است پیش‌نیازها و مهارت‌های موردنیاز برای کار در کانادا.

پیش نیازها و مهارت های مورد نیاز برای جذب شدن در بازار کار کانادا

شما تنها زمانی توسط یک کارفرمای کانادایی برای استخدام انتخاب خواهید شد که بتوانید به معنای کلمه کارمند خوبی برای کسب‌وکارشان باشید.

برای اینکه ازنقطه‌نظرهای کارفرماهای کانادایی اطمینان حاصل کنید شرایط محیط کار و شرکت موردنظر خود را بدانید باید با شرکت موردنظر خود ارتباط برقرار کنید. اما به‌طور کل، یک مرحله پیش از آن کاری که باید بکنید، این است که از شرایط کلی بازار حد خود اطلاع حاصل کنید، آگهی‌های زیادی را مطالعه کنید، در صورت امکان با چندین شرکت تماس برقرار کنید و شرایط موردنیازشان را بپرسید و تا جایی که می‌توانید به مطالعه و تحقیق درباره‌ی شغلی که قصد دارید در کانادا داشته باشید اخذ کنید و تا جای ممکن خود را پیش از سفر به کانادا برای کاریابی پربار کنید.

ما تعدادی از مهارت‌های مشترک برای تمامی بازارهای کار کانادا را ادامه آورده‌ایم، اما این‌ها تنها مواردی ابتدایی از لیست پیش‌نیازهای شما برای جذب در بازار کار هدف شما در کانادا خواهد بود.

  • دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نیاز برای کار در کانادا
  • سطح تحصیلات کارجو در کانادا
  • تجربه‌ کاری کانادایی و خارج از کانادا

قوانین کار در کانادا

قوانین کار در کشور کانادا نظامی بسیار منظم و سامان‌دهی شده است که توسط دولت فدرال و دولت‌های محلی تدوین‌شده است. شرایط و ضوابط کار، مسئولیت‌های مابین طرفین کارفرماها و کارکنان، دولت‌های محلی و فدرال، بیمه‌ها، مشتریان و غیره را شامل می‌شود که برای هر یک دستورالعمل‌ها و مجوزهای خاصی وجود دارند.

دولت فدرال کانادا با استعانت از دولت‌های محلی، کارفرمایان، اتحادیه‌ها، شرکای بین‌المللی و سایر سهامداران، محیط‌های کاری مناسب، ایمن و کارآمدی را فراهم نموده و سبب گسترش و بسط روابط مشترک در محل کارشده است.

قوانین کار در کانادا با نظارت سخت گیرانه ای کنترل می‌شوند، اما درعین‌حال، انتفاع تمامی اعضای جامعه، رشد و پیشرفت کشور و ایجاد ثبات و پایداری در بازارهای کاری کانادا را در نظر دارد. اگر قصد کار کردن در کانادا را دارید، باید تا جای ممکن با قوانین کار در کانادا آشنا باشید و تمامی این قوانین با دقت رعایت کنید.

این قوانین، حقوقی را تعیین می‌کنند که کارکنان و کارفرمایان و سایر طرف‌ها به هم خواهند داشت و در صورت نقض این قوانین توسط هر یک از طرف‌های قرارداد کاری، توسط دادگاه‌های ادارات کار و صنایع کشور کانادا قابل شکایت و پیگیری قضایی خواهد بود.

در ادامه به برخی از استانداردهای کاری در کانادا می‌پردازیم که تمامی افرادی که در کانادا مشغول به کار هستند باید بدانند. قواعد و استانداردهای کاری در کانادا بسیار فراگیر و مفصل‌تر از این موارد هستند و در پاره‌ای از مشاغل و همین‌طور برای کارفرمایان لازم خواهد بود که اطلاع بیشتری از جزئیات قوانین داشته باشند.

ساعات کار در کانادا

  • برای یک روز کاری استاندارد کار روزانه 8 ساعت می‌باشد.
  • 40  ساعت کار در هفته (روز دوشنبه روز اول هفته است و شنبه و یک‌شنبه روزهای تعطیل هفته)
  • برای کارمندان در هر هفته یک روز تعطیل جهت استراحت اختصاص داده‌شده که معمولاً روز یکشنبه است.
  • زمانی که یک یا چند روز تعطیل در طول یک هفته وجود داشته باشد، ساعات کار استاندارد به ازای هرروز تعطیل، هشت ساعت کاهش می‌یابد.

برای برخی از انواع مشاغل خاص و برخی از صنایع، ساعت‌های استاندارد کار متفاوتی تعریف‌شده است؛ به‌عنوان‌مثال برای رانندگان در صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت، کارگران کشتی‌ها و ملوانان در صنعت حمل‌ونقل دریایی، کارکنان صنعت راه‌آهن و خطوط ریلی، فروشندگان پورسانت بگیر در صنعت توزیع و فروشندگان پورسانتی در بخش بانکداری، ساعات کاری متفاوتی قید می‌شود. همین‌طور برای مشاغلی که ساعات کاری آن‌ها به‌صورت شیفتی، عصرکاری و شبکاری است ضرایب متفاوتی برای محاسبه‌ی ساعت کاری و دستمزد آن‌ها وجود دارد.

اضافه کاری و ساعات محاسبه شده در کانادا

اضافه‌کاری ساعاتی از کار است که کارمندان مضاف بر ساعات کاری استاندارد کار کنند. دستمزد اضافه‌کاری با ضریب حداقل 1.5 برابر دستمزد ساعتی معمولی به ازای هر ساعت اضافه‌کاری محاسبه می‌شود، به‌استثنای موارد زیر:

مدیران و متخصصین از قبیل پزشکان، وکلا، دندان‌پزشکان، معماران و مهندسین که از اضافه‌کاری معاف هستند.

حداکثر ساعت کار در کانادا

در اکثر موارد، حداکثر تعداد ساعات کار در طول یک هفته 48 ساعت است. این میزان ساعت کار می‌تواند در شرایط استثنایی ازجمله برای انجام کارهای اضطراری و کارهایی که مجوز فعالیت بیشتری دارند تغییریافته و  از حد معمول بیشتر شود.

ضوابط مرخصی و غیبت در محل کار در کانادا

قانون کار کانادا برای کارمندان مجاز فدرال برخی شرایط مرخصی و غیبت تعیین نموده که شامل موارد متنوعی است این مرخصی‌ها و غیبت‌ها به دو صورت کلی موجه و ناموجه دسته‌بندی می‌شوند.

هیچ کارفرمایی حق اخراج، تعلیق، جریمه یا تنزل کاری کارمند خود را به دلیل مرخصی‌های موجه را ندارد. در برخی موارد خاص، تغییراتی در میزان مرخصی‌ها داده می‌شود و اختیاراتی نیز برای توافق مابین نیروهای کاری و کارفرما برای مرخصی‌ها و سایر شرایط کاری وجود خواهد داشت.

مرخصی استعلاجی​ در کانادا

مرخصی استعلاجی زمانی محسوب می‌شود که کارمند به دلیل سپری شدن یک دوره‌ی بیماری از حضور در محل کار ناتوان باشد. درصورتی‌که کارمند حداقل برای سه ماه متوالی برای یک کارفرما کارکرده باشد، حق استفاده از مرخصی استعلاجی به مدت 17 هفته در سال را خواهد داشت.

کارمندی که نیاز به مرخصی استعلاجی داشته باشد باید به کارفرمای خود اعلام کند و در صورت درخواست کارفرما، باید ظرف مدت 15 روز از بازگشت خود به محل کار گواهی پزشکی خود را ارائه کند.

مرخصی به دلیل آسیب دیدن در حین انجام کار در کانادا

درصورتی‌که آسیب جسمی یا روحی‌ای در حین انجام کار برای کارمند اتفاق بیوفتد، کارفرما باید ضررهای وی را جبران کند و در مدت‌زمان دوران نقاهت آسیب کارمند حقوق و دستمزد استاندارد وی را تأمین کند.

تعطیلات و مرخصی سالیانه در کانادا

طبق قوانین فدرال کار در کانادا، کارکنان پس از سپری کردن یک سال کار برای یک کارفرما، برای سال دوم به بعد، سالیانه دو هفته مرخصی در کار به‌صورت مستقری خواهند داشت. درصورتی‌که فرد حداقل 6 سال برای یک کارفرما کارکرده باشد، این میزان مستقری مرخصی سالیانه به 3 هفته در سال افزایش خواهد یافت.

تعطیلات عمومی در کانادا

در تقویم سالیانه‌ی رسمی در کانادا، 9 روز در سال تعطیل رسمی است که در این روزهای کارکنان ملزم به حضور در محیط کار نیستند که در عین عدم حضور حقوق دریافت می‌کنند. کارکنانی که بسته به شرایط کار خود در این روزها برای کارفرمای خود، کار کنند حقوق بیشتری در این روزها دریافت می‌کنند که طبق فرمول‌های خاصی اضافه‌ حقوق این افراد محاسبه می‌شود.

برنامه های جبران ضررهای کار طولانی مدت در کانادا

کارفرمایان باید برنامه‌هایی برای جبران خسارت‌های جسمی و روحی کارکنان خود درصورتی‌که کار آن‌ها در طولانی‌مدت ایجاد مشکلات جسمانی و غیره کند داشته باشند. به‌عنوان‌مثال کارفرمایان می‌توانند سال بازنشستگی کارکنان را کوتاه‌تر کرده و یا مرخصی با حقوق را برای کارکنان خود در سال افزایش دهند.

مرخصی بارداری در کانادا

با ارائه‌ی گواهی پزشکی، زنانی که شرایط بارداری آن‌ها ادامه‌ی کار را برای آن‌ها خطرناک کند می‌توانند از کارفرمای خود درخواست کنند که شغل خود را به‌صورت مقطعی تغییر دهند و یا پس از مدتی مجدداً مجاز به انجام کار شوند.

این کارکنان باید در گواهی پزشکی خود نشان دهند چه مدت این خطر وجود دارد و کارمندان فوق از چه فعالیت‌هایی باید اجتناب کنند.

مرخصی زایمان در کانادا

کارمندان باردار، در تمامی سطوح شغلی، درصورتی‌که شش ماه متوالی پیش از شروع مرخصی برای یک کارفرما کارکرده باشند، حق‌دارند تا 17 هفته از مرخصی پیش از زایمان استفاده کنند. چنانچه زایمان در طول 17 هفته مرخصی انجام نشود، مرخصی زایمان می‌تواند تا روزی که فرزند متولد می‌شود، تمدید گردد. چنانچه کارمند زن تمایلی به استفاده از مرخصی در دوران بارداری نداشته باشد، کارفرما نمی‌تواند او را مجبور به استفاده از آن نماید، مگر اینکه اثبات شود وی به‌درستی قادر به انجام وظایفش نیست.

مرخصی والدین​ در کانادا

والدین می‌توانند درصورتی‌که واجد شرایطی مشابه مرخصی زایمان باشند، برای حداکثر 63 هفته از مرخصی والدین استفاده کنند. افراد واجد شرایط این مرخصی می‌توانند پیش از 78 هفته پس از تولد فرزند خود درخواست بهره‌مندی از این مرخصی را بدهند.

درصورتی‌که فرزند متولدشده‌ی کارمند دچار بیماری‌ای گردد که نیاز به حمایت و صرف زمان والدین وی شود، کارمند می‌تواند با ارائه‌ی مدارک پزشکی قانع‌کننده از کارفرمای خود مرخصی پزشکی طولانی‌تر دریافت کند.

مرخصی از دست دادن نزدیکان و شرایط خاص​ در کانادا

اگر کارمند یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان خود را از دست بدهد می‌تواند تا 3 روز مرخصی فوت نزدیکان از کارفرمای خود دریافت کند.

درصورتی‌که کارمند بیش از 3 ماه برای کارفرمای خود، کار کرده باشد، مرخصی 3 روزه با پرداخت حقوق خواهد داشت، در غیر این صورت، مرخصی این افراد موجه اما بدون پرداخت حقوق منظور خواهد شد.

قوانین مربوط به حداقل دستمزد در کانادا

حداقل دستمزد کارکنان کانادا طبق دستورالعمل‌های دولت فدرال معادل حداقل حقوقی است که توسط هر دولت‌ محلی در استان‌ها تعیین شده است. حداقل دستمزد چیزی در حدود 11.5 دلار به ازای هر ساعت کاری تا 16 دلار در استان‌های مختلف کانادا محاسبه می‌شود و هر بار که دولت محلی یک استان افزایش سالیانه در سطح حداقل دستمزد ایجاد کند، دولت فدرال نیز در قوانین کار میزان افزایش حقوق را ثبت می‌کند.

درباره قیمت دلار کانادا بخوانید.

کسورات حقوق و دستمزد کارکنان در کانادا

کسورات حقوق شامل مواردی همچون موارد زیر می‌شوند:

کسورات دولتی مصوب که توسط دولت‌های فدرال یا استانی مانند مالیات و حق بیمه اشتغال کسر می‌شوند، کسورات قانونی بر اساس حکم دادگاه‌ها، کسورات توافق شده با کارمند مانند کمک‌های خیریه، پرداخت وام‌ها یا قروضی که از کارفرما گرفته‌شده است، حق بیمه‌های پزشکی و دندانپزشکی، بیمه‌های زندگی و حق بیمه‌های درازمدت معلولیت، طرح حقوق بازنشستگی و برخی موارد دیگر.

برنامه های مهاجرت کاری کانادا

دقت کنید منظور از مسیر مهاجرتی، راه‌های یک یا چندمرحله‌ای، کوتاه یا بلندمدت است که منجر به اقامت دائم در کانادا می‌شود. مسیرهای مهاجرت کاری کانادا نیز بر اساس زیرساخت‌های قانونی مهاجرتی کانادا تعریف می‌شوند و افراد مختلف با شرایط متفاوت را هدف قرار می‌دهند.

مسیرهای متنوعی برای کار و زندگی در کانادا وجود دارد و شما باید با توجه به شرایط خود، بهترین را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید به‌عنوان یک دانشجو در کانادا با ضوابط خاصی در حین تحصیل کارکنید و همچنین پس از تحصیل، مشغول به کار دائم شوید.

اگر شما با همسرتان به کانادا سفرکرده باشید، همسرتان نیز با شرایطی می‌تواند به کار در کانادا بپردازد. در ادامه‌ با برخی از برنامه‌های کاری در کانادا آشنا خواهیم شد.

برنامه های صدور اجازه کار در کانادا

در کشور کانادا، هر فردی که بتواند کار کند، مجوز کار برای او وجود خواهد داشت. مجوز کار به‌طور کل برای تمامی افرادی که ویزای غیر توریستی داشته باشند صادر می‌شود. البته برای دریافت مجوز کار در کانادا، باید ثبت‌نام جداگانه داشته باشید. در ادامه با برخی از زیرساخت‌های قانونی کار در کانادا آشنا می‌شویم که هرکدام می‌تواند برنامه‌ی کاری شما در کانادا باشد.

تعطیلات و کار در کانادا

کانادا به جوانان گروه سنی 18 تا 35 اجازه می‌دهد برای کار کوتاه‌مدت در کانادا اقدام کنند. این ویزا دارای پارامترهای مشخص است که موردتوجه قشر خاصی قرار می‌گیرد.

هرساله افراد زیادی در خصوص کار به این کشور مهاجرت می‌کنند تا به‌صورت موقت با ویزای LMIA در کانادا کار کنند. برای کار متقاضی باید پیشنهاد کاری یا قرارداد کاری از کارفرمای کانادایی داشته باشد.

با ارائه نامه کارفرما دیگر نیازی به ارائه LMIA نیست. از دیگر راه‌های ورود به بازار کار این کشور، سیستم اکسپرس اینتری است که این سیستم در خصوص زندگی و کار در کانادا به‌طور دائم می‌باشد که سیستمی مبتنی بر امتیازبندی است.

ویزای LMIA کانادا

LMIA  سندی مثبت دال بر استخدام کارمندان از کشورهای خارجی می‌باشد. ارزیابی تأثیرات بازار کار LMIA در هر کارفرمای کانادایی باید صادر شود که اطمینان حاصل گردد که هیچ کارگر یا کارمند کانادایی به استخدام یک کارمند ماهر از یک کشور خارج از کشور نپردازد.

این نوع ویزای کاری موقت در صورت داشتن شرایط خاص متقاضی قابلیت تبدیل به ویزای اقامتی بلندمدت را دارد. کانادا برای دانشجویان این امکان را فراهم نموده است که بتوانند هنگام تحصیل مشغول به کار شوند. کار حین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی هم در داخل محیط دانشگاه و هم خارج از آن امکان‌پذیر می‌باشد.

کار حین تحصیل در این کشور برای دانشجویان ملل دیگر به مقدار 20 ساعت در هفته است. کار پس از تحصیل و تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در کانادا یکی دیگر از راه‌های اقامت دائم می‌باشد. قوانین کار در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی در ایالت‌های مختلف متغیر می‌باشد که به‌عنوان‌مثال این قوانین در کبک برنامه PEQ  نام دارد.

در حال حاضر ازآنجایی‌که سیستم اکسپرس انتری کمی سختگیرانه است و نیاز است فرد امتیازات بالایی جهت اقدام از طریق آن کسب کند مهاجرت به کانادا از طریق PEQ موردتوجه افراد از سرتاسر دنیا قرارگرفته است.

مهمترین فرصت ‌های کاری در کانادا

  • کار دانشجویی
  • کار در تعطیلات
  • دعوت‌نامه کاری
  • کاریابی دانشجویان خارجی پس از تحصیل
  • نیروی کار ماهر و متخصص (اسکیلد ورکر)
  • کار به‌عنوان همراه دانشجو

اجازه کار آزاد در کشور کانادا

منظور از اجازه کار آزاد (Open Work Permit) در این کشور آن است که فرد محدودیتی برای کار برای کارفرمایان مختلف را نداشته باشد. در این صورت فرد باید برای کارفرمایانی که واجد شرایط هستند کار کند. این کارفرمایان پیش‌تر از اداره کار کشور کانادا اجازه گرفته‌اند تا نیروی کار خارجی را برای مدتی محدود استخدام کنند. میزان قابل‌توجهی از این کارفرمایان در حوزه خدمات‌رسانی به مسافران و تفریحات فعالیت می‌کنند.

مهارت مهاجران برای کار در کانادا

کارگران ماهر که خواستار مهاجرت کاری به کانادا می‌باشند، بر اساس توانایی خود جهت اقامت انتخاب می‌شوند که به اقتصاد کانادا کمک کنند. نیروی کار ماهر بر اساس مواردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که عبارت است از: تحصیلات، تجربه کاری، مهارت‌های زبان انگلیسی، فرانسوی و سایر عوامل.

تقسیم‌بندی‌های در نظر گرفته‌شده از سوی کانادا از این قرار است:

  • برنامه کارگران ماهر فدرال
  • برنامه کارآفرینی کانادا
  • برنامه سابقه کاری کانادا

سیستم ورودی‌های جدید اکسپرس در ماه ژانویه 2015 راه‌اندازی شده است. این سیستم بیان می‌نماید که مهاجران ماهر از چه طریقی و به چه منظور باید به کانادا مهاجرت نمایند.

کار در کانادا با ویزای توریستی

یکی از بزرگ‌ترین شانس‌هایی که مهاجرین به کانادا در اختیاردارند، امکان کاریابی در این کشور با ویزای توریستی است.

زمانی که نیروی کار با ویزای توریستی راهی کانادا می‌شود، می‌تواند برخی از مشاغل خاص در این کشور را برای خود انتخاب کرده و استخدام شود. البته باید در نظر داشت که همه فرصت‌های شغلی در این کشور در اختیار مهاجران توریستی قرار نمی‌گیرد. شرط اول کاریابی در کشور کانادا برای مهاجران آن است که حداقل 45 روز از انتشار آگهی در کانادا گذشته باشد و هیچ متقاضی برای آن شغل پیدا نشده باشد.

کار در کانادا با ویزای توریستی اگرچه به‌سختی امکان‌پذیر می‌شود اما به هر ترتیب یک فرصت به‌حساب می‌آید.

شرایط کار دانشجویی در کانادا

یکی از مسائلی که می‌تواند در رابطه با شرایط کار در کانادا دارای اهمیت بالایی باشد، شرایط کار دانشجویی در این کشور است.

دانشجویان می‌توانند بسته به شرایط خود، در محیط دانشگاه یا خارج از آن شغل مناسبی برای خود به دست آورند که هر یک از آن‌ها دارای شرایط و ویژگی‌های خاص مربوط به خود است. در ادامه با توجه به اهمیت موضوع، به تشریح جز به‌جز شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا پرداخته خواهد شد.

شرایط کار دانشجویی در محیط دانشگاه در کانادا

اولین فرصت شروع کار در کشوری مانند کانادا، کار در محیط دانشگاه در این کشور است که نیازی به دریافت اجازه کار نیز نخواهد داشت. دانشجویان بنا به شرایط زیر می‌توانند در محیط دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنند، کار کنند.

شروط کار در محیط دانشگاه

پیش شرط کار در محیط دانشگاه

دانشجو دریکی از مراکز دولتی معتبر مانند کالج یا دانشگاه در شهر کبک نام‌نویسی کرده باشد.

دانشجو در یک دوره تمام‌وقت ثبت‌نام کرده باشد به‌شرط آنکه:

دانشجو دریکی از دانشگاه‌های خصوصی کشور کانادا مشغول به تحصیل باشد.

دانشجو در یک موسسه آموزشی نیمه‌خصوصی مشغول به تحصیل در کبک باشد.

دانشجو بیمه درمانی در اختیار داشته باشد.

اجازه تحصیل دانشجو به رسمیت شناخته شود.

 

در این صورت فرد تنها قادر خواهد بود در ساختمان‌های مربوط به دانشگاه به کار مشغول شود. البته درصورتی‌که فرد کاری که در اختیار یکی از اعضای دانشگاه باشد را اختیار کند، می‌تواند در محیطی خارج از دانشگاه اما برای اعضای رسمی دانشگاه نیز کار کند.

اجازه کار دانشجویی در محیط دانشگاه، در شرایط زیر لغو می‌شود:

  • دوره تحصیلی تمام‌وقت دانشجو به پایان برسد.
  • درصورتی‌که فرد به هر دلیل دوره تحصیلی خود را به پایان برساند.
  • اجازه تحصیل دانشجو به هر دلیل متوقف شود.
  • درصورتی‌که فرد محل تحصیل خود را تغییر دهد و در تعطیلات باشد.

درصورتی‌که فرد به شرایط تحصیل بازگردد، می‌تواند مجدد در محیط دانشگاه کار کند.

شرایط کار دانشجویی خارج از محیط دانشگاه در کانادا

در این حالت متقاضیان موظف هستند تا اجازه کار رسمی از اداره کار کشور کانادا به دست آورند و در غیر این صورت با متخلفین برخورد جدی خواهد شد و ممکن است اجازه تحصیل آن‌ها نیز باطل شود و از کشور کانادا اخراج شوند.

دانشجویان می‌توانند در کانادا خارج از محیط دانشگاه کار کنند، اگر همه شرایط زیر را داشته باشند:

  • اجازه کار رسمی خارج از محیط دانشگاهی
  • تحصیل در یک دوره تمام‌وقت در کشور کانادا
  • متقاضی تنها در دوره‌های دانشگاهی یا فنی نام‌نویسی کرده باشد.
  • دوره تحصیلی متقاضی شروع‌شده باشد.
  • طول دوره تحصیلی دانشجو حداقل 6ماهه باشد.
  • در پایان دوره تحصیل به دانشجو یک مدرک معتبر اهدا شود.
  • دانشجو بیمه درمانی داشته باشد.

درصورتی‌که دانشجو در دوره نیمه‌وقت تحصیل کند نیز اجازه کار خواهد داشت اگر:

  • آخرین‌ترم تحصیلی دوره تمام‌وقت او باشد.
  • دانشجو توانایی اخذ واحدهای درسی بیشتر برای تبدیل تحصیل خود به تمام‌وقت نداشته باشد.
  • دانشجو تمام‌ترم‌های گذشته تحصیلی، یک دانشجوی تمام‌وقت بوده باشد.
دانلود فیلم به تفکیک سال انتشار