تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP در چیست؟

کابل شبکه (LAN) یکی از مهم ترین اجزای شبکه است زیرا کار انتقال اطلاعات به وسیله آن انجام می شود. کابل های شبکه یا همان کابل های LAN از مجموعه ای از سیم هایی از آلیاژ مس ساخته می شوند که دستگاه ها و تجهیزات شبکه را به هم متصل می کنند و انتقال داده را انجام می دهند. سیم های داخلی کابل شبکه به صورت زوج به هم تابیده طراحی شده است و روی آن ها با روکشی از جنس های مختلف پوشانده می شود.

کابل شبکه انواع مختلف و اسامی گوناگون دارد که ما در این مقاله پس از یک بررسی اجمالی در خصوص انواع آن به تفاوت کابل شبکه FTP و SFTPبا UTP می پردازیم.

تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP

تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP با UTP در ساختار و کاربرد هر یک است به همین دلیل بهتر است قبل از هر چیز با دلیل نام گذاری آن ها آشنا شویم تا درک تفاوت آن ها آسان تر شود:

کابل های شبکه از یکسری سیم های در هم تنیده ساخته می شوند و به همین دلیل به آن ها زوج به هم تابیده یا Twisted Pair (TP) گفته می شود و چون ساختار سیم های مسی در تمام انواع کابل به همین صورت است، این عبارت در نام تمام کابل ها تکرار می شود.

کابل شبکه FTP یا Foiled Twisted Pair: در این کابل شبکه، غالباً روی زوج سیم ها با یک لایه ورق آلومینیوم نازک یا همان فویل (Foil) پوشانده شده است و روکش اصلی کابل، روی این فویل ها قرار می گیرد.

فویل آلومینیومی استفاده شده در این کابل شبکه از به وجود آمدن نویز الکتریکی به ویژه در مکان های شلوغ پیشگیری می کند. کابل شبکه FTP بسیار باکیفیت است و برای انتقال اطلاعات مهم به کار می رود.

کابل شبکه SFTP یا Shielded Foiled Twisted Pair: این کابل ها از نظر حفاظتی نسبت به سایر کابل های شبکه قوی تر هستند زیرا در این کابل ها علاوه بر پوشش فویلی که روی زوج سیم ها کشیده شده است، از شیلد هم استفاده شده و روکش اصلی در واقع روی فویل و شیلد قرار می گیرد.

این کابل ها در اغلب موارد در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند تا به واسطه لایه های حفاظتی آن ها، نویزی در شبکه به وجود نیاید.

تفاوت کابل شبکه FTP و SFTP نیز در وجود همین شیلد در کابل شبکه SFTP و میزان حفاظت بالایی است که این نوع کابل شبکه می تواند در انتقال دیتا داشته باشد.

کابل شبکه UTP یا Unshielded Twisted Pair: حرف U موجود در نام کابل UTP، مخفف Unshielded به معنی بدون شیلد یا فاقد شیلد است. این کابل ها از ۸ سیم ساخته شده اند و دو به دو به هم تابیده اند. این نوع کابل شبکه، ساده ترین و البته ارزان ترین کابل های موجود در شبکه هستند و همان طور که از نام آن ها پیداست، هیچ لایه محافظتی روی زوج سیم ها وجود ندارد و به همین دلیل معمولاً نویز زیادی در این کابل ها ایجاد می شود؛ به همین دلیل از این نوع کابل تنها زمانی استفاده می شود که داده ها اهمیت چندانی نداشته باشند.

تفاوت کابل شبکه SFTP و UTP

  • کابل شبکه UTP در مقایسه با کابل شبکه SFTP مقرون به صرفه تر است.
  • نویز در کابل شبکه UTP بیشتر از کابل SFTP است.
  • در کابل شبکه SFTP برای یکایک زوج سیم ها فویل در نظر گرفته شده است ولی در کابل UTP فویلی وجود ندارد.
  • در کابل های SFTP همه جفت سیم ها دارای حفاظ هستند ولی در UTP محافظ کلی وجود ندارد.
  • وزن کابل های UTP، به دلیل عدم وجود شیلد و فویل کمتر از کابل شبکه SFTP است.
  • متراژ کابل SFTP روی قرقره بیشتر از متراژ کابل UTP است.
  • سوکت 45RJ کابل شبکه UTP از جنس پلاستیک است و جنس سوکت کابل SFTP فلزی است.
  • نصب کابل شبکه UTP ساده است و نیاز به سیم اتصال به زمین ندارد.

تفاوت کابل شبکه SFTP و UTP از نظر کاربرد

کابل های شبکه UTP بیش از دیگر انواع کابل شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. در عوض، کابل شبکه SFTP اغلب در شبکه هایی استفاده می شود که نوع اطلاعات آن حائز اهمیت است و انتقال بدون نویز اطلاعات مد نظر می باشد.

کلاف کابل های UTP اغلب ۳۰۵ متری و کلاف کابل های SFTP اغلب ۵۰۰ متری است.

اگر شبکه شما به کابل های برق، ماهواره ها، نویز و فرکانس نزدیک است، بهتر است از کابل شبکه SFTP استفاده کنید؛ در غیر این صورت کابل شبکه UTP از نظر وزن و قیمت مناسب تر است.

گروه کابل شبکه

کابل های شبکه با هر ساختاری که باشند، بر اساس پهنای باندی که دارند، به چند گروه تقسیم می شوند. به این گروه ها category یا cat گفته می شود و عددی که به همراه آن می آید، نشان دهنده ورژن آن کابل است. گروه بندی کابل ها از cat 3 تا cat8 است.

امروزه بیشتر از کابل های گروه cat5 به بعد استفاده می شود و کابل cat6 پرکاربردترین کابل شبکه است. کابل شبکه cat6 UTP بیشتر در داخل (Indoor) و کابل شبکه cat6 SFTP بیشتر در خارج (Outdoor) مجموعه ها استفاده می شود.

از چه نوع کابل شبکه ای استفاده کنیم؟

وقتی نوبت به انتخاب کابل شبکه می رسد، تفاوت های ذکر شده انواع کابل شبکه اهمیت دو چندانی پیدا می کند. برای انتخاب و در نهایت تهیه کابل شبکه ای که بتواند نیازهای شما را مرتفع کند، باید به چند فاکتور مهم دقت کنید:

اولین فاکتور میزان اهمیت اطلاعاتی است که قرار است از طریق کابل شبکه انتقال یاید، مسلماً هر چه اهمیت داده ها بیشتر باشد، شما به کابلی نیاز دارید که از درجه محافظت و امنیت بالاتری برخوردار باشد، بنابراین اگر اطلاعات شما اهمیت چندانی ندارد، کابل شبکه UTP مناسب است و اگر امنیت دیتا برای شما مهم است از کابل های FUTP یا SFUTP استفاده کنید.

فاکتور دوم محلی است که می خواهید در آن از کابل شبکه استفاده کنید، اگر در نزدیکی شبکه شما کابل های برق یا وسایلی که ایجاد نویز می کنند، وجود دارد، کابل شبکه SFUTP را به کار ببرید تا میزان نویز شبکه کاهش یابد.

فاکتور بعدی که اهمیت دارد، قیمت است طبیعتاً کابل شبکه UTP به دلیل ساختاری که دارد از نظر قیمت، مقرون به صرفه تر است بنابراین اگر بودجه محدودی دارید و حفاظت از اطلاعات هم اولویت شما نیست، بهتر است از کابل های UTP استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به ذکر تفاوت های کابل شبکهFTP و SFTP پرداختیم و این دو کابل را هم با یکدیگر و هم با کابل شبکه UTP مقایسه کردیم.

کابل شبکه FTP و SFTP از گران قیمت ترین کابل های شبکه موجود در بازار محسوب می شوند و به همین دلیل است که در مکان های که از حساسیت خاصی برخوردار هستند و امنیت اطلاعات تحت شبکه در آن ها حائز اهمیت است، مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های UTP از دیگر انواع کابل شبکه هستند که قیمت کمتری دارند و البته محافظت و امنیت پایین تری را برای شبکه تأمین می کنند، از این رو از کابل شبکه UTP در شبکه های محلی و جاهایی که امنیت اطلاعات اهمیت چندانی ندارد، استفاده می شود.

دانلود فیلم به تفکیک سال انتشار