کولینگ تاورهای مخروطی و گرد

کولینگ تاورهای مخروطی و گرد از انواع برج‌های خنک کن با استراکچر مدور (استوانه مخروطی شکل) هستند،کولینگ تاورهای گرد در دسته کولینگ‌های مرطوب قرار میگیرند. تاورهای مخروطی مدار باز به عنوان برج خنک کاری چیلر و خنک کننده تجهیزات صنعتی کارایی دارند. برجهای خنک کننده گرد از ظرفیت 5 الی 1250 تن تبرید به شکل مونتاژ در محل و درب کارخانه عرضه می‌شوند. بدنه کولینگ تاورهای مخروطی و گرد از جنس فایبرگلاس با ضخامت 6 الی 10 میلی‌متر می‌باشد. به دلیل تابش نور خورشید در قسمت بیرون، تاور مدور یک لایه رزین اپوکسی براق دارد که برابر اشعه ماورا بنفش مقاومت می‌نماید.

عملکرد کولینگ تاورهای مخروطی و گرد چگونه است؟

کولینگ تاور مخروطی سیکل تبرید مدار باز (مرطوب) دارد و آب در گردش توسط لوله‌های عمود به بالای دستگاه می‌رود. این عمل به کمک سیستم‌های پاشش و توزیع سیال انجام می‌گردد. در ادامه روی سطوح خنک کننده (پکینگ مدیا) پاشیده شده و به قطره‌هایی ریز تبدیل میشوند. سپس از طریق مکانیزم هوا با قطرات کوچک آب برخورد میکند و تبادل حرارتی گرمایی اتفاق می‌افتد. در آخر با کمک پروانه و فن گرما از بخش بالایی کولینگ واتر خارج میگردد. لازم به ذکر است که پاشش آب در کولینگ تاورهای مخروطی و گرد توسط اسپرینکلرها (از سایز 2/1/1 تا 12 اینچ بنابر ظرفیت برج) صورت می‌پذیرد.

کولینگ تاورهای گرد در صنعت و تهویه مطبوع چه کاربردی دارند؟

  • کاربرد در صنعت : مدل‌های متفاوت کولینگ تاور مخروطی در صنایع سنگین و سبک جهت تامین آب خنک ماشین آلات استفاده میشود. صنعت‌های شیمیایی، غذایی، فولاد، ذوب فلزات، نفت، پتروشیمی، تزریق پلاستیک و لوازم آرایشی از مهمترین کارخانجات مصرف کننده کولینگ تاور مدور مدار باز هستند.
  • کاربرد در تهویه مطبوع : چیلرهای تراکمی یا جذبی برای سرد کردن هوای محیط توسط فن کوئل در تجهیزات تهویه مطبوع کارایی دارند. این چیلرها از کندانسورهای آبی برخورددار می‌باشند. همچنین جهت کامل کردن فرآیند خود به یک مدار آب خنک کن و منبع برودتی نیازمند هستند. این منبع در چیلرها کولینگ تاور مخروطی و گرد میباشد.

اجزای قطعات کولینگ‌های مخروطی

اجزای تشکیل دهنده اصلی کولینگ تاور مدور مدار باز مرطوب شامل قطعات ذیل می‌باشد :

  • آب پخش کن یا اسپرینکلر : که سیال را در برج خنک کننده مخروطی پاشش می‌نماید و به نام‌های کلگی توزیع آب، آبگردان نیز شناخته می‌شود
  • پکینگ‌ها : سطوح خنک کننده‌ای هستند که در دو نوع فیلمی و اسپلش به منظور بالا بردن سطح تبادل انرژی حرارتی در دستگاه نصب میگردند
  • لوور : هوای خشک و خنک را به درون برج مکش مینماید
  • الکتروموتور : انرژی مورد نیاز برای چرخش فن را مهیا می‌کند و معمولا برند آن موتوژن یا زیمنس میباشد
  • پروانه محوری : ایجاد کننده نیروی مکش مکانیکی در سیال هوا است
  • کاهش یا کاهنده دور : قدرت گشتاور از الکتروموتور به فن را انتقال می‌دهد
  • لوله ورودی آب پخش کن : انشعاباتی که انتقال دهنده آبگرم به اسپرینکلر هستند
  • المیناتور پره‌ای : بمنظور کاهش پرتاب قطرات به طرف فن روی لوله آرم نصب میشود
  • برای نگهداری پکینگها برروی پنل‌ها از ساپورت عنکبوتی استفاده می‌گردد

کولینگ تاور مخروطی و گرد چه تفاوتی با کولینگ تاور مکعبی دارد؟

از موارد تفاوت کولینگ تاورهای مخروطی و گرد با مکعبی میتوان به نوع سیستم پاشش آب اشاره کرد. کولینگ تاورهای مکعبی دارای سیستم توزیع آب ثابت ( افشانک یا نازل) با خاصیت ضد رسوب هستند و سیال در آنها بصورت یکنواخت و یکسان اسپری می‌شود. اما در برج‌های خنک کننده گرد یا استوانه‌ای از اسپرینکلرها که قابلیت گردش دارد و حرکت به اطراف را دارند استفاده میکنیم.

مزایا و ویژگی‌های برج خنک کاری مدور

  1. تولید سریع و راحت در کوتاه‌ترین زمان توسط تولید کنندگان
  2. ماندگاری و طول عمر زیاد به دلیل متریال بکار رفته در تولید کولینگ واتر
  3. بدنه فایبرگلاس که ضد رسوب و آفتاب سوختگی میباشد
  4. خنک کننده حجم بیشتری از سیال است
  5. تعمیر و نگهداری آسان

قیمت کولینگ تاور مخروطی و گرد

قیمت کولینگ تاور مدور نسبت به مدلهای دیگر مناسب تر می‌باشد و به پارامترهای متفاوتی بستگی دارد. این عوامل مشمول ظرفیت برج خنک کاری مخروطی، ابعاد آن، برند موتور، نوع پروانه و تعداد پره‌ها، گام و تعداد لایه‌های پکینگ مدیا و... می‌شود. همچنین هزینه مونتاژ در محل کولینگ تاور گرد مدار باز نیز به طور جداگانه حساب میگردد. شما عزیزان میتوانید جهت استعلام قیمت برج مخروطی مد نظر خود و راهنمایی بیشتر با کارشناسان فنی شرکت کولینگ تاور CTR تماس حاصل نمایید.

دانلود فیلم به تفکیک سال انتشار